Klachtenprocedure NVA conform de Wkkgz
januari 2021
Uw acupuncturist is lid van de NVA
Dat betekent dat u kunt vertrouwen op zijn/haar
vakkundigheid en kwaliteit. En op een correcte afhandeling van een klacht. In elke
behandelrelatie kan namelijk een probleem ontstaan, bijvoorbeeld over de communicatie,
bejegening, een nota, de behandeling of het resultaat ervan. Of een ernstigere klacht als
letsel, intimidatie, ongewenste handelingen of schending van uw privacy. Blijf daar niet
mee lopen, maar meld het.
Als u niet weet wat u moet doen
De NVA heeft twee klachtenfunctionarissen beschikbaar, die u kunnen adviseren over het
al dan niet indienen van een klacht. De klachtenfunctionaris kan u in een vroeg stadium
helpen helder te krijgen wat u met uw klacht wilt bereiken. Zij zal u informeren over de
klachtmogelijkheden, inclusief de voor- en nadelen van de verschillende opties. Het NVAsecretariaat kan de klachtenfunctionaris verzoeken contact met u op te nemen.
Uw probleem bespreken met uw zorgaanbieder
Volgens de klachtwet Wkkgz is de zorgaanbieder de allereerste waar u uw probleem mee
bespreekt. Op grond van de Wkkgz kan worden geklaagd over gedragingen van een
zorgaanbieder jegens een cliënt in het kader van de zorgverlening. De zorgaanbieder kan
zijn een instelling of een zelfstandig werkende zorgverlener.
Schriftelijk oordeel zorgaanbieder
De zorgaanbieder moet de klacht zorgvuldig onderzoeken en binnen 6 weken met een
schriftelijk oordeel komen. Deze termijn kan eenmalig met vier weken worden verlengd,
als daar een goede reden voor is. Daarover moet de zorgaanbieder u informeren. Het
prettigst is als zorgaanbieder en klager samen het gerezen probleem uit de weg kunnen
ruimen.
Klachtenfunctionaris
Als u dat wenst kunt u ook in deze fase gratis een klachtenfunctionaris van de NVA
inschakelen. Bijvoorbeeld als u er samen niet uit komt of communicatie niet meer
mogelijk is. Op uw verzoek kan zij u adviseren over de klacht, bijstaan bij het formuleren
van de klacht en/of bijstaan bij het vinden van een oplossing. De klachtenfunctionaris is
onafhankelijk en kiest geen partij. Alles wat u de klachtenfunctionaris vertelt, is
vertrouwelijk.
Geschilleninstantie
Als u het met het schriftelijk oordeel van zorgaanbieder niet eens bent, of zijn/ haar
reactie blijft uit binnen de wettelijke termijn, dan kunt u de klacht als geschil voorleggen
aan een erkende geschilleninstantie. Deze doet een bindende uitspraak.
Contact
Contact
De gegevens van de NVA vindt u hieronder. Neem bij vragen gerust contact op met het
secretariaat. U kunt ook terecht op www.acupunctuur.nl Hier vindt u ook een overzicht in
10 stappen en alle informatie over klacht- en tuchtrecht.
t+31(0)33 4616141 | van Persijnstraat 17 | nva@acupunctuur.nl | btw NL0090.68.533.B01
ma t/m vr 9-12 uur | 3811 LS Amersfoort | www.acupunctuur.nl | kvk 40531133