Conditie opbouwen en behouden

Week van de Acupunctuur 2020

Dag 4 - donderdag 5 november

Als je kanker hebt gehad heeft dat een flinke wissel getrokken op je conditie en je algehele gesteldheid. In de herstelfase kun je nog lang last houden van klachten als vermoeidheid, lusteloosheid en vermindering van spierkracht en uithoudings-vermogen. Dat is niet vreemd. Jouw lichaam en geest hebben het zwaar te verduren gehad, niet alleen door de ziekte zelf maar ook door de behandelingen die je onderging. Op een rustige manier werken aan herstel van je conditie kan dan heel heilzaam zijn.

Hoe kan de Traditionele Chinese Geneeskunde je ondersteunen?

Waarschijnlijk moet je er nu niet aan denken om intensief te gaan sporten. Dat is logisch. Hoe gezond het misschien ook klinkt, intensief sporten is dat lang niet altijd. Soms kun je simpelweg teveel van je lichaam vragen en moet het eerst weer voldoende energie en kracht opdoen om intensief te kunnen bewegen.
Hoe kun je op een verantwoorde manier die energie en kracht opdoen?

Qi Gong is een bewegingsleer uit de Traditionele Chinese Geneeskunde. Het is een eenvoudige en rustige vorm van Tai Qi. Als je Qi Gong gaat beoefenen kun je veel positieve veranderingen in je gezondheid ervaren. Door dagelijks Qi Gong-oefeningen te doen, ga je je fitter, sterker, gezonder en levenslustiger voelen. Daarnaast zorgen de vloeiende bewegingen die je met aandacht uitvoert voor ontspanning. De nadruk verschuift van denken naar voelen waardoor je lichaamsbewustzijn toeneemt. Hierdoor voel je steeds beter wat je nodig hebt en kun je goed voor jezelf zorgen. Een NVA-acupuncturist bij jou in de buurt vertelt je graag waar en hoe je verantwoord aan Qi Gong kunt doen.

Wat kun je zelf doen?

Onderstaande Qi Gong-oefening wekt je energie op, werkt ontgiftend en brengt ontspanning.

  1. Ga rechtop vooraan op een stoel zitten.
  2. Je voeten staan op schouderbreedte en wijzen recht naar voren, de hoek in de knieholten is iets kleiner dan 90°.
  3. Je handen rusten op je bovenbenen met je handpalmen omhoog.
  4. Blijf even zo zitten totdat je merkt dat je geest rustig wordt.
  5. Maak je rug lang en ontspan je bovenlichaam.
  6. Laat nu je lichaam, met een rechte rug, een klein beetje naar voren hellen.
  7. Blijf zo zitten en breng je aandacht naar je onderbuik en naar je voorhoofd.
  8. Adem rustig door en voel wat er gebeurt.
  9. Ervaar de warmte in je onderbuik en de kalmte in je hoofd.

Deze tip is afkomstig van
Qi Gong-specialist
Ruud Raaijmakers.

Hij houdt praktijk in Vught en heeft zich gespecialiseerd
in medische Qi Gong.

(c) Bron: NVA